fredag 30 januari 2009

Månadsbild

Inspirerad av Anna, har jag nu också bestämt att följa årstidsväxlingarna i min trädgård genom att ta bilder en gång i månaden utifrån samma vy. Jag tänker följa den stora rabatten på vår framsida och en rabatt vi har mot planket på baksidan. Här kommer mina januaribilder! I januari välkomnas man av denna syn vid uppfarten hemma hos mig. Lavendelhäcken har fått sig en riktig törn, kärleksörtens stänglar samlar snö och halvt förmultnade växter täcks av ett tunt vintertäcke. I rabatten finns mest perenner, men även en del vårblommande lökar. Så här i januari skulle man ju kanske önska att det även växte något vintergrönt!
Vid planket på baksidan har vi en rabatt som först tillkom för att kunna plantera växter som "blivit över" lite här och var, där andra projekt tagit vid i trädgården t ex breddade vi vår uppfart och fick gräva bort en del växter. Bakom planteringen har det egentligen aldrig funnits någon helhetstanke och det visar sig i ett sammelsurium av växter, som kanske inte alltid passar ihop så bra. Med lite dokumentation kring vad som faktiskt växer i rabatten, hoppas jag kunna gräva bort och lägga till växter för att få en större enhetskänsla och massverkan.
//Catarina

1 kommentar:

Marathonmorsan sa...

Kul grej att följa samma objekt ett helt år! Tror dock att rabatten kommer se mycket mer inbjudande ut om några månader..... Den ser rätt "kall" ut nu!
/Syrran