torsdag 29 januari 2009

Januari

En gång i månaden under hela 2009 tänker jag ta kort på en av mina rabatter och på ett av grönsakslanden. De första månaderna kommer det nog inte att vara så stora förändringar mellan bilderna med när odlingssäsongen väl kommer igång hoppas jag kunna få en bra uppfattning om skiftningarna i växtlighet och på så sätt få nya idéer till förändringar i planteringen.
Det här rabatten på baksidan av huset. Jag har inte klippt ner några perenner utan alla gamla blommor och blad är kvar. Det enda som bryter av i allt det vissna och bruna är några buxbomsklot som trotsar vintern med sina gröna blad.

Här är det ena av två grönsaksland som ryms i trädgården. Det ligger skyddat mellan huset, garaget och växthuset. Ett par solrosor står fortfarande kvar och agerar fågelmat. Mitt i landet sätter mangloden fart så fort det varit tö någon dag, kanske kanske överlever den vintern.
Inne i växthuset övervintrar en massa utemöbler. Där finns också en vinranka som snart ska bli ordentligt nerklippt.

1 kommentar:

Trädgårdstomtarna sa...

Anna!
Det ska bli spännande att följa årstidsväxlingarna i din trädgård. Här känner jag mig också manad, jag ska försöka göra ett liknande inlägg!
härmapan Catarina