onsdag 28 januari 2009

Aktuellt

I veckan har det varit en tung minnesdag tillägnat alla de judar som dog under andra världskriget. Jag har läst ett otal artiklar i Dn och hunnit se en del av de TV-program som visats i ämnet. Häromdagen uppslukades jag för femte eller sjätte gången av filmen om Schindler och igår fastnade jag i en dokumentär om de kvarlevande överlevarna från kriget och deras viktiga uppgift att informera eftervärlden om det inträffade. Ämnet berör. Historien har ju en tendens att upprepa sig. Jag förfasas över den främlingsfientlighet som spirar i vårt samhälle och inser att vi i skolan har en viktig roll i denna demokratiska fostran. Vad säger du Anna? Med tanke på våra diskussioner kring urval och vit-, västerländsk- och manlig kanon, borde det inte ligga mer tyngd vid att bredda elevernas generella repertoarer i flertalet ämnen, för att kunna öppna upp för en kulturell mångfald i större omfattning än vad som sker i dagsläget?
Oj, nu blev det jobb igen.... detta är ju ingen jobb-blogg, men jag kunde inte hålla mig.....
//Catarina

1 kommentar:

Anonym sa...

Tyvärr är det så att historien upprepar sig hela tiden, och tyvärr händer fruktansvärda saker i detta nu. Jag fungerar dock tvärtom; jag orkar inte läsa eller se på TV om allt hemskt som händer, vilket gör att jag bläddrar förbi eller byter kanal. Jag föredrar att se/läsa sånt som gör mig mig glad istället. Det är kanske egoistiskt, men jag känner att man kan inte engagera sig överallt. Dessutom dövar jag mitt samvete,genom att varje månad skänka ett antal hundralappar till mitt fadderbarn i Afrika + barnens fadderdjur, Späckhuggarfamiljen utanför Norge (Nonno), Indiens tigrar(Lucas) och världens pandor(Tilda).
Kram
Syrran