söndag 4 juli 2010

Flädersaft

Mina underbara ungar älskar fläderdricka. Utanför köksfönstret, på allmäningen vid vår gemensamma lekplats, växer en fläderbuske. Sitter man på bänken nedanför, doftar den så där härligt sött som en fläderbuske i blomning gör.
Jag har plockat blommor i två omgångar för att göra egen flädersaft. Jag kan försäkra att det knappt märks, busken är fortfarande fylld av vita blomklasar! Proceduren att göra flädersaft tar ca fyra dygn och jag rymmer inte mer än en laddning åt gången i kylen. Fläderblommorna blandas med citronsyra, socker, citroner och kokande vatten. Sedan låter man blandningen stå i kylen ca 3-4 dygn innan allt ska silas. Själva silandet är en procedur i sig. Jag kör allt i grovsilen först och sedan i melittafilter för att försäkra mig om att inga blomfnasor eller frön kommer med. Det tar tid, men det är mödan värt!
För att saften ska hålla, fryser jag in den i plastflaskor och tar sedan fram en i taget och förvarar i kylen. Lagret av fläderdricka brukar dock sina ganska snabbt. Här hemma finns det ju två killar som gillar.....
//Catarina

2 kommentarer:

Marathonmorsan sa...

Gud va duktig du är som gör egen saft!
Här hemma har vi alla lite för mycket vaddering runt midjan, vilket gjort att saft nästan aldrig finns hemma. Men om det finns är den aldrig hemgjord. Däremot smakar Önos saft i glasflaskor nästan som hemgjord...
Kram

Miss Nöjd sa...

Jag har också gjort flädersaft. Den blandar jag sedan med kolsyrat vatten och vips så har man gjort fläderläsk eller läderfläsk som vi brukar säga. Hi-hi!