lördag 24 juli 2010

Kojan

Nu har vi varit två soliga veckor i Roslagen och byggt på sommarhuset. Förra året jobbade vi utomhus och i våras färdigställde vi allt utvändigt under en långhelg. Dessa två veckor har vi fokuserat på bygget inomhus. Sommarhuset, som numera går under namnet "Kojan"(detta är en historia i sig), är nu nästan klart! När vi kom fanns gipsväggar och tak invändigt, samt golv av spånskiva. Det var bara att hugga in!
Vi började med att regla innertaket för att kunna spika takpanel. F hade inhandlat en spikpistol, vilken skulle visa sig underlätta vårt arbete under veckorna en hel del. Takpanelen inhandlades i våras, så vi kom snabbt igång.

Därefter handlade vi väggpanel efter några rundor runt Norrtälje. Vår rakspontspanel som vi egentligen ville ha, fanns förstås inte, utan vi kompromissade med en vanlig spontpanel. Att åka runt och inhandla material tar nästan lika lång tid som att bygga!
Efter panelen kommit upp skulle den kvistlackas i två omgångar.

Därefter följde tre lager med vit färg, innan vi kände oss nöjda.

Den lilla väggen ovan köket tapetserade jag i en härlig paisleymönstrad tapet. Egentligen hade jag tänkt att jag skulle ha allt i 50-talsstil, eftersom jag inte har det hemma, men jag föll pladask för den ljuva tapeten och den fick sätta stil på husets inredning, kombinerat med allt det vita. F la golv med rasande fart. Det blev ett ljust, vitt laminatgolv, för att få en luftig och skön känsla i huset.
En gammal våningsäng i furu, som stod uppe i lyan(ett annat hus på tomten) och inte användes målades vit i två omgångar. Tänk vad lite färg kan göra!

Allting är vitt, vitt, vitt!! Vi köpte ett klädskåp på IKEA, som F snickrade en panelbaksida till(som självklart målades vit i tre omgångar), som avskiljare/ halv vägg mellan killarnas sovplats och F:s och min.
Under tiden jag åkte till IKEA för att handla köksinredning, gardiner och skåp, satte F upp fönstersmygar, som vi inhandlat, mätt och fräst ut för alla metallvinklar i fönstrena samt målat. Denna gång använde vi en högblank oljefärg, för att ytan skulle bli extra tålig och lätt att torka av.


Killarna fick det lite färggladare med blåvita lakan, tavlor, lampa och bokhållare. Jag återkommer till dessa detaljer senare.

Några dimrosa-lila filtar och ett antal kuddar från kära mor, fick bli överdrag så länge på F:s och min säng, vilken dagligen blir en hörnsoffa. Jag ska fixa ordentliga överkast och sy några nya kuddöverdrag!

I köket satte vi upp vita hyllor och monterade tre köksskåp. En vit, härlig porslinsho att diska i är inköpt samt bänkskiva i laminat liknande vit marmor. Dessa monterade vi dock inte eftersom beställd spis och kyl först kommer om en månad. Även dessa blir vita förstås!
Bordet med Perstorpsskiva hittade jag uppe på det gamla dasset. Det tillhörde damen som förr bodde i det äldsta huset. Jag skruvade ihop bordet bättre och skurade det rent. Visst passar det perfekt i vår koja! Stolarna kommer nog framöver målas grå. Vi har också ägnat tid till att sätta lister, både i tak och vid golvet.
Nu är det inte så mycket som återstår. Elektrikern och rörmokaren ska komma en vända, jag ska inhandla lite vitt kakel till raden ovanför köksskåpen, några mörkläggningsgardiner ska inhandlas och några ska sys och sedan måste vi förstås komplettera med lite grejer till köket samt färdigställa detta. Nästa sommar ska vi också snickra klart alla invändiga fönsterfoder.
Fler inredningsdetaljer blir det säkert också framöver. Roligt och kul!!
F och jag känner oss mer än nöjda. Vi gillar vår koja skarpt, redan nu och tycker att den blev såååååå fiiiiin!! Eller hur?
//Catarina

Inga kommentarer: