fredag 16 juli 2010

Loppisrunda

I lördags åkte vi på en liten loppisrunda i närområdet kring stugan. Vi började i Bastuträsk gamla skola, där det både var loppis och auktion. Prylar fanns det, ganska mycket skräp också faktiskt, men det var kul att gå runt och titta. D hittade en fickkniv, som han köpte och L blev förälskad i en förskräckligt ful väderkvarnslampa med prislappen 30 kr. Då jag var omöjlig att övertala lyckades L bättre med F, så nu är den fula lampan i sonens ägo. Jag lyckades dock hitta en gammal, fin sockerströare! Smaken är som baken.....

Sedan for vi vidare till Bastuträsk by, där det finns en permanent loppis inhyst i både garage och lada. Kvinnan, som rådde om loppisen, hade det välordnat med många fina prylar. Trälådan från Sockerbolaget var ett givet köp. 75 kr tycker jag är ett riktigt fynd!

Dagen till ära var det också stor-loppis i Holmträsk. Vi spankulerade runt i ladan mellan de överfyllda borden och petade på och ställde frågor kring föremål och dess användningsområden.
Vid det sista bordet såg jag en stor pepparkvarn för 5 kr. F har länge tjatat om en stor och välfungerande pepparkvarn, en sån där som är lite trög och maler perfekt. Vi har letat länge, köpt några olika, men ingen av dessa har svarat upp mot F:s förväntningar. Jag förhörde mig om kvarnen och det visade sig att den tillhört en kvinna, som stod bakom ett annat loppisbord. Hon försäkrade att kvarnen fungerade utmärkt. Jag måste säga att detta var nog dagens riktiga kap, en bra pepparkvarn för enkom 5 kronor!! F blev helnöjd, det enda han hade åsikter om var att den eventuellt malde lite för finkornigt. Snacka om kräsen typ! Denna kvarn lär nog vara den bästa hittills iallafall!

//Catarina

Inga kommentarer: