tisdag 27 juli 2010

Nya loppisfynd

I sommar har jag verkligen upptäckt hur roligt det är att gå på loppis. Visst finns det mycket som man inte kan förstå att folk faktiskt vill köpa, men det finns också guldkorn och ofta är det dessutom mycket billigt. Jag gillar också att prata med dem som säljer, kanske får man höra en liten skröna eller detalj om föremålets historia. I Norrtälje har de loppis vid Vreta handel på lördagar(jag var där två gånger) och inne i Norrtälje finns en rolig loppis- och antikvitetsaffär med allt mellan himmel och jord.

D:s bokstöd, som är ett kastrullocksställ från IKEA, blev för en femma en perfekt förvaringsplats vid sängen. Den blå sänglampan fyndade jag också för ynka fem kronor och den passar riktigt bra till det blåa sänglinnet. Tavlorna är däremot inte loppisfynd. Ramarna köpte jag på IKEA, men motiven är gamla vykort som jag hittade när vi besökte den gamla lanthandeln i Kusfors, i Västerbotten. De föreställer gamla reklamaffischer för tändstickor, sockerdricka och rakblad.

I Norrtäljes loppis- och antikvitetsaffär köpte jag en besticklåda i trä för en spottstyver. Mormors bestick i nysilver vilar nu fint i facken.

En trasmatta à la 65kr kändes också som ett fynd. Från början hade jag tänkt använda den som julmatta i köket hemma, men den passade ju fint i kojan.

Skålar kan man inte få för många av. Jag gillar detta keramiska hantverk! För en tjuga ingick även tre plastfrukter.

Två diskhanddukar för en guldpeng vardera, var ett givet köp till kojan. Gamla handdukar besitter ju en viss kvalitet, som man har svårt att hitta idag. Att de är märkta med flygvapnet gör dem bara en smula intressantare.
//Catarina

2 kommentarer:

Gabriella sa...

Det blev verkligen jättefint i kojan! Och fina aidsprylar hittade du också!
Ha det bra ute i skärgården.
Kram

Anonym sa...

Halloj,

Jag skulle bara hojta till om att imorn är det säsongsstart för Antikdeckarna;


Här är en liten trailer inför morgondagen;
http://www.tv4play.se/hem_och_fritid/antikdeckarna?videoId=1.1740565