torsdag 21 juni 2012

Växtkraft


Tomater och gurkor växer så att det knakar. Snart är det dags att gödselvattna. Fortfarande står flertalet växter kvar i växthuset, i väntan på utplantering. Idag har några jätteverbenor kommit i jorden, men annars ligger jag långt efter i trädgårdsarbetet.

Salladen smakar utmärkt i allafall och sockerärtorna är på gång. I veckan har jag satsat på innestädning och att åter se botten i tvättkorgen. Nog så tillfredställande. Jag klurar också på hur vår uteplats på balkongen kan förändras. Varför sitter vi aldrig där? Varför känns det inte lockande och mysigt? En soffa och sköna stolar, kanske lite av en loungekänsla, vore nog något. Eventuellt har jag fått en idé, som kanske kan förverkligas nästa vecka.

Annars innebär en semesterstart också en känsla av att ha blivit nedslagen av något, sådär totalt knockad. Tröttheten sköljer över och man behöver några dagar att landa i ledigheten. Att få lite ursprungsenergi igen, för att orka göra allt det där man egentligen vill. Att komma igen genom att inte göra någonting alls. Eller varför inte genom att långsamt bläddra i morgontidningen och förstrött läsa någon rad här och där. Kanske ta en spontanfika med grannen eller att faktiskt hinna komma tidigare till killarnas fotbollsskola, för att de så gärna vill att jag ska se dem in action.

Of course, absolut, självklart. Nästa vecka hoppas jag att jag har mer driv. Lite mer kraft att göra trevliga saker här hemma.
Glad midsommar!
Catarina

Inga kommentarer: