tisdag 26 juni 2012

OS i Stockholm 1912


Snart är det OS igen. Jag är ju som bekant ganska besatt av denna tävling. Gillar också idrottshistoria. Idag var jag i vestibulen på konserthuset och kikade på fotoutställningen OS 1912 , ackompanjerad av en blås- och baskvartett, som spelade i entrén. Konserthuset bjuder på mycket! Här skulle jag vilja hänga mera!


Vilka vackra pressbilder! Här en tennisspelande dam. Lägg märke till de tidstypiska sportkläderna: långklänning, hatt och "mjuka bomullsskor"(vilket man kunde läsa i informationstexten bredvid).


Simning är ju en ädel sport med lång och fin historia. En exposé över tävlingsbaddräktens utformning skulle lätt kunna konstatera att vi nu åter igen är nära modet för ett sekel sedan. Det har dock hänt en hel del med material och annat inom sporten, såsom utveckling av simsätt, regler och tävlingsarenor.


Tjusiga funktionärsherrar! Tänk om funktionärer idag vore så här stiliga. Inmarsch i likadana t-shirts är mer dagens melodi. Här kan vi lära av historien, tycker jag.


Marathonbilder. Lägg märke till sjaletterna löparna har på huvudet. OS 1912 kallas för solskensolympiaden. Det var varmt och flertalet marathonlöpare kom inte i mål, då vätskekontrollerna var få. En riktig kontrast till årets mara, som var blöt och kall.


Gamla löpsedlar från min morgontidning. Jag kan inte låta bli att reagera över typsnittet i tidningens huvud. Det är samma som idag!

Nu längtar jag till invigningen av de 30:e moderna olympiska sommarspelen i London. Det är tredje gången London står som OS-värd. Första gången var redan 1908, den andra strax efter andra världskrigets slut 1948 och om en månad är det alltså dags igen. Jag kan bara fråga mig själv - varför har jag inte köpt några biljetter?
/Catarina

Inga kommentarer: