söndag 25 april 2010

Plantinköp

Nu när vårsolen och värmen äntligen kommit är det roligt att vara ute och fixa i trädgården. De senaste helgerna har mycket hänt. De gamla perennerna är nedklippta, de två trådkomposterna bakom växthuset är tömda och bortplockade till förmån för planteringsbordet och allehanda jordsäckar och krukor.
Igår gjorde vi en utflykt till Slottsträdgården i Ulriksdal. Vi åt lunch i växthuset och tittade runt på alla vackra krukor, växter och tillbehör. Mycket inspirerande!

Några plantor fick följa med hem: vit jättevallmo som kommer att passa bra i den vita rabatten, riddarsporrar som ska få växa bland pionerna, aklejor av sorten Nora Barlow som jag är alldeles speciellt förtjust i och två blodtoppar som jag har velat köpa ända sedan Catarina och jag såg sådana i Drömparken i Enköping.


Vid ett snabbstopp på Bauhaus hann jag smita in på deras trädgårdsavdelning. Deras priser är onekligen mer lockande än de på Ulriksdal, även om utbudet så klart inte på långa vägar är det samma. Fem plantor för en hundring var hur som helst ett erbjudande jag inte kunde tacka nej till. Två vita drakmyntor, en vit storklocka och två astilbe blev resultatet.
/Anna

Inga kommentarer: