onsdag 30 juli 2008

Trädgårdar i Skottland - Drummond Castle Gardens

Förra veckan tillbringade jag och min sambo i Skottland. Givetvis kunde jag inte hålla mig ifrån att besöka några av de trädgårdar vi körde förbi.
Redan första dagen körde vi förbi skyltar som pekade mot Drummond Castle Gardens. När vi svängde av från vägen kom vi in i en lång allé, vi måste ha kört i närmare fem minuter innan vi kom fram till slottet.


Det här kallar jag en storslagen uppfart!


Väl inne i trädgården möttes vi av en imponerande syn. Nedanför slottets terass sträckte en stor barockträdgård ut sig.


Trädgården var uppbyggd för att symbolisera Skottlands flagga (de diagonala planteringarna med lammöron) och tre stora floder (de tre lavendelkantade gångarna som går igenom trädgården).


Vi var de första besökarna för dagen vilket gjorde att vi kunde flanera omkring och titta på allt det vackra utan att behöva ha några andra besökare i blickfånget. Här är ett litet axplock av vad vi såg:

/Anna

2 kommentarer:

Anonym sa...

Wow, vad häftigt! Jag gillar svampträdet - snacka om beskärning som heter duga! Catarina

Anonym sa...

Maffigt! ett sånt klimat skulle man bo i!