onsdag 30 juli 2008

Självsådd gurkört

För några år sedan sådde jag gurkört Borago officinalis i en liten ruta i mitt trädgårdsland. Denna ståtliga och högresta växt med isigt blåa blommor gör att det vilar ett gråblått skimmer över hela trädgårdslandet och örtens stjälk och blad är dessutom lite ludna. Humlorna älskar den och jag också, iallafall i början av säsongen......

.....senare är den nästan överallt, liksom invaderar. När plantorna blir dryga metern lägger de sig gärna ner och dränker omkringväxande blommor. Om man rensar bort den, vilket jag gör med jämna mellanrum, får man använda handskar. En mjölkliknande saft i stjälken gör att huden kliar och får utslag. Blommorna kan man plocka och dekorera sallad, tårtor och kakor med eller varför inte frysa in dem i isbitar? Dricka eller bål får garanterat ett vackert inslag!
Under antiken betraktades gurkörten som glädjens kryddört, den livade upp sinnet och anden. Mån tro att det var för att den är så bedårande vacker kanske?! Vacker eller inte, min gurkört fortsätter att frodas trots att jag inte sått ett enda gurkörtsfrö på flera år!
/Catarina

Inga kommentarer: