tisdag 30 september 2008

Kamelbullar

För några år sedan lyssnade jag på en intervju med matkreatören Anna Bergenström. Hon sa att hon tyckte det var viktigt för barn att få uppleva dofterna från köket och på så sätt invigas i matlagning och bakning. Jag håller med henne! Trots att vardagstimmen var sen kavlade jag och barnen upp ärmarna inför ett bullbak. Att sätta en deg under matlagningen är ju en baggis, men bullar kräver ju några moment till. L hann somna innan allt jäst färdigt, men D bakade med iver några bullar. Jag kan smöra och sockra mamma och sedan kan jag skriva en bullskylt! Förskoleklassen har verkligen satt fart på alla skriftliga meddelanden här hemma. Kanelsnurror med äpplen förvandlades snabbt till bulle med kamel................


I dagarna är det kanelbullens dag och receptet på dessa smarriga kanelsnurror med äpplen kanske kan vara något...

100g smör, 5 dl mjölk, 50 g jäst, 1 dl socker, 1/2 tsk salt, 13-14 dl vetemjöl - Smält smöret, tillsätt mjölk, värm till 37 grader och smula ner jästen. Blanda i alla torra ingredienser. Jäs ca 30 min.

Fyllning: smör, socker, kanel, vaniljsocker, skalade äpplen i småbitar - kavla degen, bre på fyllningen, vik degen dubbel, skär remsor om ca 3 cm som sedan delas på mitten(håll ihop övre kanten) och sno ihop till en knut. Jäs ca 25 min.

Pensla bullarna med ägg eller vatten och strö på pärlsocker. Grädda i ugnen ca 6-8 min.

/Catarina

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tackar Ina! :)

Bedårande söt skylt David skrev! Jag smälter som smör i ugnen! Ungar är för härliga, är barnvakt till min lilla kusin i veckan. Dock har han inte börjat prata utan säger enbart "nej" till ALLT...

Anonym sa...

Gud va duktigt att baka bullar mitt i veckan! Skulle jag nog aldrig orka med...
Kram från Slöa syrran