söndag 25 april 2010

Helgfix

I helgen har vi fixat lite i trädgården!

Projekt ett - nya odlingslådor
1. Av schyssta syrran har jag fått några pallkragar.
2. I förrådet fanns en halvfull färgburk med grå utefärg.
3. Efter en strykning färg såg pallkragarna mycket trevligare ut.
4. Jag grävde i trädgårdskomposten (årets evighetsprojekt!) för att fylla lådorna till hälften(nu får jag säkert rensa en del ogräs...). Sedan blandade jag i kodynga och planteringsjord.
5. I växthuset fanns en påse med plocksallatsfrön. Jag sådde tre rader och hämtade två gamla fönster och la över som lock på drivbänken.
6. Trädgårdens fulaste hörn ska i år fyllas av ett antal odlingslådor och drivbänkar. Att odla jorden nedan tallen är lönlöst, men med upphöjda bänkar kanske det kan bli lite mer grönt!

Projekt två - träaltan
Bakom boden finns en himla trevlig grusad yta. Längs väggen blir det ofta lä och solen ligger på från morgonen och fram till en bra bit efter lunch. Vi har länge haft visioner om att nyttja ytan mer än vad vi gör. Att ta upp en trapp från balkongen skulle underlätta tillgängligheten en hel del och dessutom skulle vi få en utgång från huset till trädgården på baksidan. För att binda ihop ytorna och minska höjden mellan markyta och balkong har vi bestämt oss för att bygga en liten träaltan. Från träaltanen kommer trappen sedan att leda upp till balkongen.
Eftersom vi ofta under sommarmånaderna dinerar på balkongen planerar vi nu också en grillplats på träaltanen. Tänk att slippa springa in och ut och fram och tillbaka genom huset, ut på framsidan och tillbaka till balkongen när man ska grilla! Dessutom ser jag framför mig en örtplantering runt delar av altanen som kanske kan kittla näsan och gommen lite extra!

Vi har ingen tidsplan på detta projekt, utan kommer bygga lite allt eftersom vi har tid. Större delen av helgerna brukar gå åt till barnens aktiviteter och så kommer det också att förbli. Vi planerar också att bygga så mycket vi hinner på sommarhuset i Roslagen framöver. Dygnet har bara 24 timmar!
//Catarina

Inga kommentarer: