måndag 13 april 2009

Mera montering...

Idag har vi monterat färdigt stommen! Alla takfönster som går att öppna är på plats och dörren sitter där den ska. Egentligen skulle dörrskenan monteras åt andra hållet, men med en enkel liten borrning gick det att lösa. Vi har också skruvat dit förstärkningsdelar i tak och i vinkeln mellan tak och vägg i växthusets mittersta sektioner. Allt för att det ska bli så stadigt som möjligt. De skruvar och muttrar som saknades fick vi av vår trevliga granne J, som hade köpt extra till sitt växthus, när han monterade det i höstas. Ibland ska man ha tur!

Jag har också grävt singel och fyllt under ramen och vid gjutrören. Sedan fick jag gräva ur lite till inuti huset för att få marken plan. Jag vill ju inte höja marken för mycket i huset, för då minskar takhöjden och därmed luftutrymmet. Jag funderar på att plattsätta, iallafall delar av ytan, men det får bli ett projekt när hela huset är klart. F har fixat en elkabel plus ett rör, som numera är nergrävt med ena ändan uppstickande i huset. Snart är allt klart för att koppla på strömmen!
I morgon är det vanlig arbetsvecka igen, så nu lär nog bygget stå still ett tag. Nästa moment blir att börja sätta glas! Innan dess ska jag läsa in mig hur jag ska gå tillväga, samt köpa lite silikon.
//Catarina

Inga kommentarer: