tisdag 7 april 2009

Grundbygge

Igår började jag gräva för växthusgrunden! Ett digert arbete vill jag lova! Jag vill ju att det ska bli ordentligt gjort, så att huset pallar första höststormen. Från balkongen har man överblick och steg ett är att montera ihop sockeln. Det går bra med hjälp av bruksanvisning och två fasta 10 nycklar.
Nu börjar grävarbetet. Vår tomt sluttar lite lätt, så på ena kanten blir det till att gräva en djup fåra medan den andra långsidan bara vilar mot marken. Jag lägger grästuvorna och övrigt material "inne" i ramen så länge.

F har köpt två gjutrör som jag sågar i tre delar var. Sedan gräver jag hålen. Jag blir riktigt svettig. Vår tomt är utfylld med en massa sprängsten, nästan varje spadtag klingar mot det hårda och ibland kommer skikt av ren blålera. Hålen nere mot planket är lättare att gräva, eftersom vi fyllt ut/ höjt marknivån där själva och mestadels då med sand och jord. För att göra arbetet lättare börjar jag med de värsta hålen, så att det ska gå lättare efter hand.

Hallå! Ser ni mig därnere? Jag pausar med en fika och tar sedan hand om alla grästuvor jag slängt i en hög. Jag krattar därefter så att underlaget blir något sånär plant.

Därefter mäter jag med ramen så att alla nedsänkningsjärn stämmer. Sedan är det dags att gå in och fixa middag till familjen.
Idag börjar jag med att vända ramen så alla järnen pekar ned i gjutrören. Sedan väger jag in ramen så att allt är i våg och justerar därefter diagonallinjen. Efter det gräver jag i krypgrunden efter singel (som ändå ska grävas bort för vårt planerade trapphus) och fixerar rören i marken med hjälp av singlet. Ett tidskrävande jobb kan man säga, det tar några timmar på förmiddagen. Jag förmanar barnen att inte leka på platsen och de lovar högtidligt att hålla sig borta.
Jag och F planerar att gjuta på fredag. Det känns bättre att göra det arbetet när man är två. Innan dess måste vi ordna med lite inköp av bland annat grovbetong.
Än återstår många steg, men drömmen om ett växthus är i sikte!! Nu funderar vi allvarligt på att dra in el i huset och det är väl lika bra att fixa det också, nu när vi ändå är igång...... FORTSÄTTNING FÖLJER!!
//Catarina

Inga kommentarer: