torsdag 12 november 2009

Torsdagsfilm

Nu har vi avverkat ännu en torsdagskväll i filmsoffan. Denna gång läste vi kapitel 2 i boken Filmskolan. Det handlar om filmljud, filmmusik och filmvideor. För att fördjupa oss i filmmusikens betydelse och användning valde vi att se filmen Moulin Rouge. Vi kunde under filmens gång konstatera att musik och sångtext används på ett mycket skickligt sätt. Regissören hade även arbetat med ljus, kameravinklar och klipphastighet för att skapa stämningar och driva upp tempot. I Filmskolan har vi lärt oss att filmkaraktärer och situationer kan ha egna musikaliska teman och detta såg vi flera prov på i denna film. Moulin Rouge tillhör genren musikaler. Vår favoritscen i filmen är det långa kärlekslåts-medleyt där filmens två huvudkaraktärer Satine och Christian skickligt väver samman en mängd kända sånger i en skön mix.



Vi fortsatte vår filmkväll med att läsa filmanalyskapitlet i Filmskolan ännu en gång. Denna läsning koncentreras till hur man kan göra karaktärsanalyser. Vi lärde oss att det ofta i filmer finns tre kraftfält som är viktigare än de andra: huvudkaraktär, motkraft och hjälpare. Dessa är viktiga för att skapa obalans och därmed göra filmen mer intressant. Huvudkaraktären går ofta från zero till hero under filmens gång.
För att träna karaktärsanalys valde vi att titta på filmen Pay it Forward vilket visade sig vara en riktig snyftarfilm. Huvudtemat kretsar kring en ung pojkes livssituation och att små saker som alla kan göra, kan förändra världen på sikt. Filmen gestaltar vikten av att lita till människors godhet och att våga göra saker som är svåra och jobbiga.
Huvudkaraktärens metamorfos var en typisk zero till hero och hans motkrafter var inte bara några av hans klasskamrater utan även hans föräldrar. Våra lärarhjärtan klappade lite extra över den sympatiske läraren som visade sig vara filmens hjälpare.
Ännu en lärorik och trevlig filmkväll är över och vi ser redan fram emot nästa!
/Catarina & Anna, de pretentiösa filmnördarna.

Inga kommentarer: