söndag 2 oktober 2011

Planering K

I den hektiska helgen har vi idag också startat planeringen med stort K. K som i vårt efternamn och K som i KÖK. Under nästan ett års tid har jag samlat inspirationsbilder till köket. Det finns ju enormt många olika stilar. F och jag har pratat fram och tillbaka, vad vi tycker är viktigt rent praktiskt och vad som är estetiskt lockande.

Är man två, får man kompromissa en del. F tycker spisen är det viktigaste, så vi funderar på en från Smeg. Jag vill gärna ha bänkskivor i betong, vilket kostar en del. Till resterande köksdelar funderar vi på Ikea-stomme och vita, enkla luckor. Tyvärr verkar serien Solär ha utgått, men det finns säkert substitut. Satsar man på vissa dyrgripar, får man snåla på annat.

Jag gillar industristil med influenser av dansk pastellig och ljus inredning, där loppisfynden blandas med designklassiker. I köket vill vi inte ha så många vanliga skåp, utan mest låd-skåp och sedan tänker vi kakla hela väggen över diskho och spis samt hålla den fri från stängda överskåp, för att få ett luftigare intryck. Mycket vitt lär det bli och sedan kan man addera med den färg man vill ha. Ett vitt plank-golv är väl också en dröm. Vet dock inte om jag får igenom det bara, då F är väldigt praktiskt lagd och vill ha ett hårt, lättstädat golv. Klinkers blir det inte i alla fall, utan något trä- eller laminatgolv.

Idéerna är samlade och budgeten räknad, så nu närmast tänker vi boka tid för köksplanering på Ikea och på Elektrolux Home. Sedan får vi se vad det utmynnar i. Själva köksrenoveringen har vi tänkt starta i december.

/Catarina

1 kommentar:

Vendela sa...

Hejsan,
vad härligt att ni kaklar om. Det skulle vara roligt om du vill visa upp ditt projekt på Byggla.se. Är du intresserad kan jag erbjuda en morot.
Maila mig på vendela.byggla@gmail.com så berättar jag mer!
/Vendela