söndag 21 augusti 2011

Uppdatering av köksträdgården

Årets stora trädgårdsprojekt, köksträdgården, har motsvarat alla förväntningar. Inte ett rådjur i sikte och de flesta grönsakerna har fått växa i lugn och ro. Några sniglar har dock smaskat en del, men inte farligt mycket och jag hoppas att de flesta av dessa marodörer hamnat i kläm i min sekatör. Inne i odlingsbäddarna bjuder en del sådder fortfarande på skörd t ex sockerärtor och mangold, några sådder har börjat ge frukt nu på sensommaren t ex squash och någon väntar jag fortfarande på. Vad spännande det ska bli att skörda majsen! Sedan har alla "kom igen grönsaker" börjat växa också!

I planteringen utanför köksträdgården är växtkraften stark. Den innehåller sommarblommor, de flesta ettåringar, som jag sådde från frö i våras. Några plantor är också byten från mina Ryggskottsvänner.

Luktärtorna är favoriter. Skira i regnbågsfärger klättrar de på mitt hemmagjorda växtstöd. Lukten är obeskrivligt god och ju fler blommor jag plockar, desto fler kommer det. I köket står numera luktärtor i vas och jag hoppas kunna plocka in stora fång av dessa, långt fram i höst.

I köksträdgården finns också ganska många solrosor och först nu är de på gång. De högsta har börjat blomma, men fler lägre varianter har inte slagit ut ännu. Solrosorna påminner lite om hösten, tycker jag. Snabbare än man tror, gulnar trädens kronor.

Dagens skörd. Kolla in den hysteriska squashen! Den skulle jag ha skördat för länge sedan, för de blir ju lite träiga ju större de blir. Vindruvorna i växthuset är också utsökta nu. Till middag åt vi ugnsstekta grönsaker, bestående av bland annat squash och rödbetor till F:s köttgryta. Det egenodlade smakar ju alltid lite extra gott!
/Catarina

Inga kommentarer: