tisdag 9 augusti 2011

Sommarlovs-läsning

I sommar har jag läst tio romaner. Här kommer några boktips:
  • Babylons gator av Carina Burman. En historisk roman som utspelar sig i sekelskiftets London. En liten finurlig dackarhistoria, som är skriven med ett vackert språk.
  • Pojken i randig pyjamas av John Boyne. En historia om den sexårige pojken Bruno, som har en pappa som är nazist och som förestår ett dödsläger. Bruno får kontakt med en judisk pojke på andra sidan gallret och resten får ni läsa själva. En stark bok, som väcker känslor. Tror att den fungerar utmärkt att jobba med tillsammans med eleverna.
  • 100-åringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson. En bok jag hade hört lovordats innan, men som inte blev en favorit. Historien är fullmatad med otroliga händelser, men jag tyckte att det blev lite för osannolikt.
  • Det finns inga skridskor i öknen av Mats Berggren. En fin skildring av en invandrarflickas situation på högstadiet och hennes förhållande till sin pappa. Kulturkrockar och missförstånd samt hur svårt det kan vara att bygga upp en relation med någon som har helt andra referensramar. Denna bok skulle jag också kunna använda på jobbet!
  • Poeten av Michael Connelly. En läskig och hårresande amerikansk deckare. När man tror att man vet hur händelseförloppet kommer att bli, avslöjas nästa ledtråd, som förstås förvirrar. Jag brukar inte gilla amerikanska deckare, men denna gav faktiskt mersmak.
  • En dag av David Nicholls. Två människor möts och skiljs åt. Sedan får man följa dessa människor under samma datum flertalet år framöver. Deras livsöden går i kringelikrok och slutet är inte det väntade. Annorlunda narratologi, men lättläst och avkopplande.
  • Samurajsommar av Åke Edwardsson. Nej, detta är inte en vuxendeckare, som Edwardsson brukar skriva, utan en ungdomsbok. Några pojkar är på kollo, som drivs av en hård och orättvis kvinna. På kollot strider olika gäng mot varandra, men när hela situationen sätts på sin spets i slutet, måste de samarbeta. Denna bok var inte i min smak, tyckte stundtals att vissa episoder var enahanda och inte förde handlingen framåt.
  • A likness in stone av J.Wallis Martin. En deckare på engelska. Mitt mission framöver är att läsa varannan skönlitterär bok på engelska, då jag tycker att jag behöver utveckla mitt engelska språk. I början gick det trögt, men sedan flöt det på bättre. Mordutredning i mysig, engelsk miljö. I like!
  • Igelkottens elegans av Muriel Barbery. Min mamma tyckte jag skulle läsa boken, med motiveringen: Den handlar inte om någonting och sen är den skriven med ett vackert språk. Mycket riktigt, visst gillade jag denna. Sommarens bästa, tror jag till och med! Mysiga miljöer i Frankrike om portvakterskan som träffar den belästa japanen. Även denna bok har ett oväntat slut.
  • Service of all dead av Colin Dexter. Ytterligare en deckare på engelska. Kommissarie Moorse och hans medhjälpare löser mordet på kyrkoherden och de morden som följer i dennes kölvatten.
Skönlitterär läsning är lyx, tycker jag. Att bli invigd i böckernas värld och att få fly från allt det vanliga ett tag, behöver alla. På måndag börjar jobbet igen och jag tror att min skönlitterära läsning får stå tillbaka lite igen, inför all jobblitteratur. Inte illa det heller, förstås!
/Catarina

Inga kommentarer: