fredag 11 februari 2011

Orangeridrömmar

I Simrishamn förra våren föddes en dröm om en medelhavsinspirerad innergård. Glad i hågen släpade jag hem ett citron- och ett olivträd. Så länge sommarens värme var kvar var allt frid och fröjd, men så kom den oundvikliga vintern och plötsligt kändes drömmen om medelhavet mycket avlägsen. Var ska hela medelhavets härlighet förvaras under vintern? Frostfritt men ljust löd alla råd jag kunde finna. Inte helt lätt när drömmen om ett isolerat växthus eller uterum är just en dröm!
Lösningen blev att stänga av värmen i ena badrummet, klämma ner krukorna i badkaret, inhandla några extralampor och hoppas på det bästa.
Sakta men säkert har citronens blad dalat ner i badkaret, nu återstår bara en tuss blad högst upp. Oliven fäller också betänkligt när jag skakar på den.
Jag håller alla tummar jag har för att de repar sig när utesäsongen börjar igen!
/Anna

Inga kommentarer: