onsdag 20 januari 2010

Sundborn

Igår landade boken Karin Larsson och blommorna på Sundborn i brevlådan. I boken blandas Carls tavlor av livet i Sundborn med bilder på Karins textilier och blommor. En verkligen läsvärd bok.
I somras gjorde jag ett efterlängtat besök hemma hos Karin och Carl. När jag var liten bläddrade jag ofta i en bok med Carl Larssons bilder av sin familj och sitt hem. Den var spännande att titta i, inte minst eftersom en del sidor gick att vika ut till dubbel storlek.
Att gå omkring i Lilla Hyttnäs är precis som att gå omkring inne i Carl Larssons tavlor, djärvt färgsatta väggar, smarta väggfasta möbler, fantastiska broderier och väggmålningar.
Till Sundborn åker jag gärna igen!


Lilla Hyttnäs

Utsikt ner mot vattnet
Gårdsplanen

I Sundborns kvarn tittade vi på en utställning av Karin Larssons textilarbeten

En gigantisk Karin-klänning

/Anna

1 kommentar:

Trädgårdstomtarna sa...

Den boken står på min önskelista!! Skrev om den här på bloggen för något år sedan, men har inte lyckats införskaffa den ännu. Kanske att man kan få låna den, när du läst klart??