lördag 16 januari 2010

Fröinventering

Efter att ha träffat Ryggskotten igår är det omöjligt att inte börja tänka trädgård. Det är ju den här tiden på året man ska planera och skissa upp sina trädgårdsdrömmar.

För att få lite ordning på vad som finns och inte i fröväg här hemma, började jag med en uppstädning av min frölåda och min plocklåda. Det behövdes verkligen!

Jag har plockat en del fröer själv i min trädgård, plus att jag har fått en del från Anna. Några av dem låg fortfarande kvar i sina frökapslar och därför vek jag av tidningspapper egentillverkade påsar enligt ovanstående beskrivning. Busenkelt!

Dessa fröer från krolliljorna jag grävde upp i mammas gamla trädgård, hoppas jag mycket på! I frökapslarna fanns många frön, så Rygskottens alla medlemmar får varsin påse också.

Ordning och reda! Nu kan jag börja planera! Först ut står sådd av kronärtskocka. Anna köpte en påse häromdagen, som jag har fått frön ifrån. Den ska sås redan nu för att hinna utvecklas ordentligt till sommaren. Alla som har försökt sig på kronärtskocka förr vet att detta är ingen lätt grönsak att lyckas med. Jag ska iallafall göra ett försök, de är ju så otroligt vackra för ögat och väldigt smarriga att förtära.
//Catarina

Inga kommentarer: