tisdag 5 augusti 2008

Kalender

Ett nytt läsår börjar närma sig. Chefens brev har kommit ut med direktiv för de första studiedagarna innan eleverna kommer. Det börjar kännas att sommarlovet snart är till ända.......
Jag har jobbat som lärare i tretton år. Inför varje nytt läsår får all personal en ny lärarkalender i kycklinggult. De två första åren stod jag ut med det gula, dock ej utan problem - om alla har likadana kalendrar är det lätt att få med sig fel från ett möte. De senaste tolv åren(om man räknar med det kommande läsåret) har jag sytt omtag runt min kalender, dels för att känna igen den lättare och dels för att det är mer praktiskt då man kan sy dit fickor för pennor och usb-minne.
Mina kalendrar tenderar att gå i blått och rött eller möjligtvis grönt. Iår blev det en pastellig randig variant i bl a rosa, min föredetta? hatfärg. Det är den som ligger längst ner i det högra hörnet. Det första omtaget jag sydde var det röda med hajfisken och sedan ligger de i ordning på bordet enligt läsriktningen. De första kalendrarna är lite mer välarbetade med figurer och mönster, numera blir det mest praktiska fickor och inbroderat mitt namn. Sedan hjärtegrynen kom till världen är tiden liksom mera knapp.......
/Catarina

Inga kommentarer: