söndag 22 april 2012

Grönt!


Trenden är grön! Överallt kan man läsa att allt fler odlar. I morgontidningen finns bilagor, på nätet artiklar med tips och i TV och böcker lockar trendiga trädgårdsmästare med förföriska bilder och växter. Många verkar också ha upptäckt tjusningen med att odla sin trädgård och sedan äta upp den. Däribland jag själv. Förra säsongen var den första jag verkligen hade en ordentlig köksträdgård och den betalade sig många gånger om. Både i fägring och smak. Det är ju en ynnest att plocka färska primörer och sedan njuta av de aromrika grönsakerna.

Inför denna säsong finns förstås stora planer. Det som inte fungerade förra året tas bort, jag prövar nytt och utökar grödor som lyckades bra. På våren brukar jag ha svårt att hejda mig, då trädgårdshandeln utkommer med pinfärska odlingsböcker, men denna säsong har jag bara köpt en bok:

Grönt! av Karin Eliasson.

Den handlar just om den där tjusningen med grönsaker. Hon odlar främst i en trädgård i Spanien, men man får även följa med till svenska trädgårdar och lotter. Det är en bok i Alys Fowlers anda och då faller den ju mig på läppen. Lästips alltså, för den som står med grönsaksdrömmar!

/Catarina

Inga kommentarer: