torsdag 12 april 2012

Vårskötsel

Igår blåste det kallt och regnade. Trädgården fick inte så mycket som en minut. De skolade tomat- och gurkplantorna fann sig tillrätta i nya krukor inomhus.
Idag har jag varit nästan hela dagen i trädgården. På förmiddagen var det mulet och disigt, men inte kallt så jag stretade på. Det finns ju miljarder saker jag vill göra nu! Klippt perenner i planteringen mot planket hann jag med, städa i växthuset och gräva och flytta alla hysteriska koreanska anisisoper, som fullkomligt tagit över rondellplanteringen. Nu tänker jag mig en högrest häck av stekellockare i en odlingslåda vid lilla trädäcket. Det blir också en skön avskiljare mot grannen. I rondellen planterade jag bland annat skott från malva och martorn, som jag har haft i en låda i mitt omöjliga kaoshörn....
En tallrik fil med flingor och frukt utomhus, i lilla pergolan. Utan att frysa! En perfekt lunch för en, som inte kan slita sig från trädgården.
Ja, kaoshörnet var det, ja. Jag har funderat. Många gånger ska tilläggas, men det blir aldrig riktigt bra och jag vet varför. Som en hård kompakt massa har de gaddat ihop sig, myntans rötter. De finns överallt och kväver restan. Halva dagen ägnade jag mig åt att försöka utrota dessa. Troligtvis har jag inte lyckats, men ändå. Det måste bli bättre! Systematiskt har jag grävt och plockat ur alla rotstumpar, lagt i svarta plastsäckar som sedan ska förvisas till återvinningscentralen.
En planteringslåda plockade jag bort, för jag har andra planer nu. Detta är ju min örtagård och även om den just nu inte gör skäl för namnet, så finns det kanske potential trots allt.
Ser ni? Visst är det ett silverpäron? Just nu bara en röd pinne, men den ska förvandlas till min pärondröm. Jag har sökt i Zetas register och hittat min sort. I vår får det helt enkelt bli ett trevligt besök dit. I lådan ska jag fylla på med ytterligare jord(hur jag än bär mig åt måste jag alltid köpa mer jord och det trots att jag återanvänder ganska mycket från komposten) och tokplantera olika luktärtssorter. De kan sedan få välla upp mot yttersidan av köksträdgårdens nät. Vore inte det luvlä?
Det är många planer nu. Jag hoppas jag hinner förverkliga hälften.
/Catarina

Inga kommentarer: