lördag 13 mars 2010

Grythyttan

Igår fyllde kära mor jämnt. Det firades med kalas på Grythyttans gästgivaregård. Solen glittrade och de röda små husen välkomnade idylliskt. Här har vi Bergslagens bruksbygd i ett nötskal.
Invändigt bjöd husen på mysiga miljöer. Många gamla klenoder blandades med mer moderna klassiker. Josef Frank-soffan skulle jag vilja ta med mig hem! Många små och stora rum kändes exklusiva och känslan av herresäte infann sig. Innan middagen var det förstås vinprovning, två vita och två röda viner betraktades, doftades och smakades av tillsammans med en sommelier. Carl-Jan har gjort starka intryck på gården! Mitt favoritvin blev förstås det vita vinet med fatkaraktär.

Alla rum var olika och personligt inredda samt döpta efter någon person som gett rummet en historia. Vi bodde i Direktören, uppkallad efter en herre från Stockholm, som reste med sin sekreterare och bodde i rummet flertalet gånger. På den tiden historien utspelar sig var detta inte märkligt alls, en upptagen direktör kunde omöjligtvis klara alla sysslor själv. Men han var förstås otrogen sin fru. Den pikanta detaljen i historien var dock att direktören, sekretararen och frun alltid valde att dela rum. Ja, finns det hjärterum så finns det stjärterum...
Vi bjöds på en utsökt fyrarätters-middag och hade väldigt trevligt kvällen lång tillsammans med släktingar och vänner! GRATTIS MAMMA!!
//Catarina

1 kommentar:

Marathonmorsan sa...

Nu har jag äntligen läst ikapp här på bloggen! Tiden går så fort, så jag hänger inte riktigt med!
Jättefina bilder från Idre - vi hade liknande väder i Stöten.
Och visst längtar man efter våren! Nu känns det verkligen som att det finns hopp när det smälter och det blir ljusare.
Bilderna från Grytis var också jättefina! Tack för en trevlig kväll! (Jag har lagt ut bilder på min blogg mer er på. Hör av dig om du vill att jag ska ta bort dem).
Kram
Syrran