måndag 20 juli 2009

Hysteriskt ormöga!

Nu har jag gjort det man inte ska göra, grävt upp en rabatt(eller iallafall delar av den) mitt i säsongen. Som F uttryckte det: "En uppväxt rabatt, är det inte det som är själva poängen?" Ja, det är klart, men när har man tid om inte på semestern?
Vårt hysteriska ormöga som växte i en ring runt altanen på framsidan är nu ett minne blott. Ormögat är otroligt vackert på våren, men växten är en marktäckare och hade i vårt fall både trängt undan andra växter samt orsakat röta i delar av träaltanen. Ormögats rötter, ett stenhårt, kompakt jordpaket gjorde det omöjligt för övriga växter att trivas och dessutom blev det svårt att få något djup i planteringen(då visuellt mot den bakomliggande häcken) eftersom rabatten på vissa ställen är ganska smal. Gräv upp och gör om helt enkelt!


Ligusterhäcken växer dåligt på vissa ställen och det tror jag beror på rotkonkurrens och dåliga ljusförhållanden. Några höstanemoner och digitalis har kommit upp mitt i häcken(hellre där än i ormögats jordpaket kan jag tänka). Nu är de flyttade till ormögats plats och förstås planterade i ny härlig jord!

Ser ni hålet i rabatten? Inte särskilt snyggt kanske... Här har det växt en gigantisk höstaster, som jag nu grävt bort. Varför då kan man undra? Från början köpte jag några småplantor med lilablommande astrar som jag hade i kruka. När hösten kom, grävde jag ner dem i rabatten i hopp om att de skulle överleva. Det gjorde dem, växte sig stora och högresta, dock endast i bladverket. Blommat har de aldrig gjort! Så därför - bort med dem!! Häckplantan bakom är liten och klen, den har ju växt i mörker i skuggan av astern och staketet. Nu ska den få lite gödning och förhoppningsvis lite sol!

I min ena odlingslåda har jag sått malvor, dels av några frön jag fått plocka i Annas trädgård och dels ifrån en fröpåse jag köpte då Ryggskotten hade fröträff på Gustavshill. I höst ska malvorna få flytta in i hålet i framsiderabatten, där den ickeblommande astern stod. Tillsvidare får de lysa med sin blomsterprakt där de står!
//Catarina

Inga kommentarer: