torsdag 25 december 2008

Ny TV-bänk

Nu har vi äntligen köpt ny TV, sedan vi bytt apparat några gånger det senaste året (vi har fått överta sådana som grannar och övrig släkt velat bli av med). Alla apparater har på ett eller annat sätt gått sönder och nu kändes det som det var dags även för oss att införskaffa i en ny. Det enda krav jag hade var att den skulle vara i silverfärg alternativt vit, men det lyckades inte F hörsamma. Han stred i sten för sina tekniska detaljer, funktioner och för ett speciellt märke. Eftersom jag inte är så insatt i det hela antar jag att mina argument var på tok för klena. Då själva TV:n kommit på plats insåg jag att vår förskräckligt fula gamla Benno till TV-bänk också gjort sitt. Den fick vi förövrigt överta för några år sedan då killarna var små och inte kunde låta bli att pilla sönder allt och det var ju praktisk då att kunna stänga och låsa om DVD och filmer. Men snygg, det har den nog aldrig varit. Jag började söka efter en ny. Kraven var att bänken skulle vara vit, vägghängd för att underlätta städning och med fack både för filmer, DVD och tidningar. Att bänken inte var så hiskligt djup som Benno var också en fördel...

Tror ni att jag hittade någon möbel som passade?? Givetvis inte. Vad gör man då när man för sin inre näthinna vet hur den ska se ut? Jo, tar fram papper och penna och skissar en ritning förstås!
F tände på idén och vi for till Bauhaus i jakt på mdf-board. Vi betalade några extra slantar för att få alla bitar sågade i exakta mått (med världens häftigaste digitala såg), något som nästan kändes som en nödvändighet för att kunna få det hela snyggt i slutändan. Därefter följde x antal timmar i förrådet med märkning, förborrning, försänkning, ihopskruvning, pluggning, limning, spackling, slipning och målning(förövrigt 4 strykningar) innan den kunde monteras på plats.

För att kunna fästa hyllan i gipsväggen fällde vi in två liggande plankor på baksidan av hyllan. Det gjorde att det gick att borra och fästa mot träreglarna i väggen. Alla diverse sladdar hade vi förstås också förberett för med halvmånehål inne i hyllan. Återstår gör nu ett sladdhölje av plast för att dölja sladdarna än mer och en strömbrytare för att kunna slå av samtliga apparater med ett klick. Det får bi F:s uppdrag!

Hyllorna är uträknade för att passa både DVD-fodral, själva DVD- apparaten och mina tidningar. Jag prenumererar på några tidningar och av dessa finns det en som har ett vidare mått. Det magasinet fick plats i liggande format tillsammans med trädgårdstidningen. De övriga två passade bättre att spara stående i facken. I ena mittfacksraden finns plats för ytterligare förvaring, förutom korgen med fjärrkontroller. Det behövs säker framöver, på något sätt lyckas man ju alltid samla på sig en del!
Jag tycker att det är stor skillnad på denna TV-hylla jämfört med vår gamla. Den är inte bara vitare och fräschare utan dessutom mer praktisk. Glädjen över att tillverka något själv är stor och jag kan tillägga att vi hade himla kul F och jag, under arbetets gång!
/Catarina

Inga kommentarer: