söndag 18 mars 2012

Silverpärondröm

Idag har jag handlat fröer till grönsaksträdgården. Vad svårt det är att välja. Jag lusläser på fröpåsarnas baksida. Det ska vara gurksorter med enbart honblommor till exempel och så ska tomaterna vara olika stora och gärna någon av strimmig sort. Jag ska dock vänta lite till, innan jag börjar förkultivera. Hellre korta och kraftiga plantor, än långa och rangliga.

Av en händelse råkade jag sedan hamna framför TV8:as Trädgårdstoppen. Ett riktigt trevligt program och jag hade turen att få följa med, både hem till Sanna Töringe och Ulla Molin. I Sannas trädgård växte ett silverpäron och det är ju en dröm sedan länge. Bilden ovan är från trädgården Lytes Cary Manor i England, där ett fantastiskt silverpäron växer. Man brukar kalla trädet för nordens olivträd, eftersom det är härdigt här uppe i norr.

Var någonstans i min lilla trädgård, kan jag rymma ett litet silverpäron? Tänk er med en matta av timjan, lavendel och salvia under! Det skulle kanske även vara lite i Ulla Molins anda.

I mappen på datorn från Lytes Cary Manor, hittar jag även denna underbara bild. En pionvallmo. Alldeles oerhört vacker. Den måste jag förstås försöka söka efter också!
/Catarina

Inga kommentarer: