lördag 10 mars 2012

Första vårstädning

Vet du, Anna? Idag har vi sysslat med liknande aktiviteter! Jag måste förstås också skriva en rad. Nu när odlingsnerven rycker, blir man lycklig av lite vårväder.

Eftersom hela vår carport har sett ut som en skrothög under några veckors tid, var det en självklar uppgift idag. Allt materiel från köksrenoveringen forslades till tippen av F med hjälp av farfar L.

Med hyrt släp blev det också en sväng ut till Berga, för att hämta lite ved (vi fyller på lagret till nästa vinter och för en gångs skull är vi ganska tidigt ute, kluven och klar bör den vara innan midsommar, för att den ska hinna torka ordentligt). Veden innebär förstås en hel del arbete, men man kan ta det lite eftersom nu när vi har en egen vedklyv. F sågade upp lämpliga stumpar och vi klöv en del och staplade i vedförrådet på baksidan.

Att sopa och städa upp i carporten kändes bra och nu ser framsidan ganska proper ut. Sedan kunde jag inte hålla mig från en krattomgång på baksidan. I köksträdgården sken solen, där både vintersallat och mangold stretar på. Nu börjar planerna smidas för denna odlingssäsong och jag är väldigt sugen på att få börja förkultivera några små frön. I växthuset kändes det nästan varmt, men jag tror att det var en inbillning. Några kvarglömda druvor dinglade torra på en vinstock och en inbjudande stol erbjöd en stunds kontemplering.

I trädgården spanade jag vårtecken och hittade några, bland annat lökar som är på väg upp, kärleksörten som vaknat och alla kvittrande fåglar som sjunger vårtoner. Nu går vi mot ljusare tider!
/Catarina

Inga kommentarer: