lördag 14 maj 2011

Instängt grönsaksland

Idag har jag och F nätat färdigt grönsakslandet och byggt den andra dörren. Nu är det förhoppningsvis totalstängt för de hungriga rådjuren. Det finns dock andra faror att ta i beaktning, såsom sniglar och fåglar, men jag tänker att jag får ta en sak i taget. Sallat, ärtor, morötter, rädisor och majrovor har nu tittat upp i raka rader under drivfönstrena. Därför har jag sått nytt idag; rödbetor - två sorter, en röd och en röd- och vitrandig, mangold och solrosor; både höga och buskvarianten. Sedan var det bara att skjuta efter fönstrena i den stora lådan.

Nästa helg är det arbetsträff med Ryggskotten, här i min trädgård. Då planerar jag att få hjälp med att färdigställa trädgårdslandet, framförallt är det gångarna som ska fixas. Efter övervägande fram och tillbaka blir det markduk och täckbark, det känns som det riktiga i den ätbara delen.

Ett orosmoment har dock seglat upp på himlen. Jag har skönjat en del kirskålsplantor lite här och var i trädgården. Kirsen har jag haft tur att slippa under många år, men nu har jag sett flera små plantor i planteringarna. Jag anar var de kommer ifrån: komposten såklart. För första året på länge har jag ju verkligen återanvänt kompostmaterielet och använt som jordförbättring i planteringarna. Alltid är det något! På med falkögonen och rensa bort dessa uslingar omedelbums, annars vet jag hur det blir...de tar över och det snabbt som tusan.
/Catarina

Inga kommentarer: