söndag 26 september 2010

Dahlior


I många år har jag haft ett visst motstånd mot dahlior. Jag tycker att blomman ser plastig och konstgjord ut, liksom saknar det där naturliga. Jag har dock under de senaste åren sett prov på många vackra planteringar med dahlior och när många blommar samtidigt kan inte ens jag tycka att det inte är snyggt.
Detta bidrog till att jag faktiskt köpte några dahlia-knölar på mässan i våras. Jag måste ju jobba lite med mitt motstånd, ge blomman en chans iallafall. Dahlia-knölar är ganska känsliga typer och jag planterade mina i stora krukor, eftersom de inte tål frost.
Vad händer? Ja, lite grönt har kommit, men blomsterprakt - nej! Möjligtvis kan jag skönja en liten knopp. Jag undrar om den hinner blomma innan det blir för kallt...
Jag kan krasst konstatera att dahliornas existens i min trädgård, knappast har förbättrat sitt utgångsläge. Nästa år ska det mycket till om det ska bli några fler!
//Catarina

Inga kommentarer: