söndag 5 september 2010

Arbetsträff med Ryggskotten

Igår kom Ryggskotten hem till mig för en arbetsträff. Jag hade planerat att de skulle hjälpa mig med evighetsprojektet komposten och en del småprojekt med inriktning höststädning.
Trädgården har fullkomligt vildat till sig. Här märks det att ingen riktigt haft tid att hålla efter, den senaste tiden. Men med fyra villiga och kunniga trädgårdsentusiaster i full gång kan underverk ske.
Vildvinet som växer vid carportens ena sida, har som vanligt totalt tagit över och invaderat både tak, hängrännor och funkior och är med andra ord i akut behov av beskärning.

Jag kan inte tro mina ögon! Evighetsprojektet med trädgårdskomposten finns inte längre. Här har det grävts, gödslats med ryggskottets A:s hönors avfall och delats upp i två fina högar. En hög som egentligen är ganska klar, men som det ska gödslas med i planteringar i vår och en med finklippt avfall som får ytterligare ett år till på sig. Det allt för grova avfallet eldade vi upp i tunnan. Jag känner mig verkligen nöjd med kompostprojektet!! Nu ska jag försöka sköta dem rätt, ja både trädgårds- och varmkomposten, så att kretsloppstanken blir mer verklig i min trädgård.

I växthuset är det nya sådder på gång. Nu hoppas jag kunna skörda vintersallat ända in i november! De gamla trälådorna är bortrensade ur redskapförrådet på jobbet och har förr fungerat som pingisförvaring. Här är det minsann återvinningstanke!

Efter diverse jobb i trädgården med komposten, gräsklipp, plantering av rosor och perenner, röjning av förvildade växter samt lökplantering har det blivit mycket mer prydligt och snyggt. Från balkongen har man denna vy!

Ordning och reda. Ogräset mellan plattorna är puts väck, grusgångarna rensade och krattade och funkiorna ser åter dagens ljus. Härligt!!
Nu återstår bara några moment innan det är dags att vinterförvara en del trädgårdsmöbler och attiraljer. Jag ska bland annat skörda kryddor och lägga i frysen samt göra ett nytt försök med att sätta vitlök. Vinterförvaringen får dock vänta några veckor tills det blivit betydligt kallare utomhus. Trädgården ska man ju njuta av så länge man kan in på höstkanten!
Tack för hjälpen alla Ryggskott!
//Catarina

Inga kommentarer: