fredag 13 augusti 2010

Gurkört

Gissa vad som växer så det knakar i min plantering med sommarblommor?

Gurkört förstås! För några veckor sedan rensade jag bort massor med plantor och klippte ner långa och rangliga exemplar som lagt sig över övriga växter. Varje år händer samma sak, trots att jag inte sått gurkört på många år. Att den trivs på sin växtplats råder det ingen tvekan om när den självsår sig så rikligt.

Mina lejongap har sedan gurkörtsutrensningen kommit lite bättre i dagern, krassen verkar nästan obefintlig och några taniga ringblommor blinkar gälla i orange och gul. Vad hände med solrosorna, en låg buskig variant som skulle bli en liten häck?
Trots detta kan jag inte låta bli att gilla gurkörten en smula iallafall. Jag tycker den är så skir och vacker i augustiljuset!
//Catarina

Inga kommentarer: