söndag 25 september 2011

Höststädning i växthuset

Sommaren börjar sjunga på sista versen. Den klara höstluften är här och i växthuset har tomaterna och gurkplantorna börjat göra sitt. Om jag hade varit duktigare att vattna och gödsla lite till, hade säkert skörden kunnat förlängas. Nu är det dock så, att tiden inte riktigt räcker till och då är det bättre att avsluta en varm och skön septembersöndag. Bilden ovan är tagen för en vecka sedan, då det fortfarande var prunkande grönt i huset och massor av småattiraljer, krukor och prytlar trängdes på planteringsbordet.

Idag har alla plantor hamnat i komposten. De tomater som fortfarande var gröna, har jag plockat av och lagt på ett fat i vardagsrumsfönstret. Sedan har jag skurat alla rutor invändigt, med vatten och såpa. Egentligen borde jag ha väntat till dess vinet tappat alla sina blad, men som sagt, hellre en skurdag i sol och något sånär ljummet väder, än en i kyla längre fram i höst.

Olivträdet har fått flytta in i växthuset från köksträdgården. Det är fantastiskt att trädet kommit igen, efter det att hela kronan dog för något år sedan, då det stod inomhus. Ute i växthuset får det nu bo, så länge som det bara går, innan det blir vinterförvaring i förrådet. Jag har hört att en och en annan minusgrad inte lär ta kål på det heller.

Ryggskottens alster från en av vårens träffar, stoltserar nu i vitt på hyllan bakom växthuset. Egentligen hade jag tänkt klättra upp i den fula, stora tallen och spikat upp holkarna med järnspik, men det har liksom inte blivit av. Om det beror på min höjdrädsla eller inte, har jag faktiskt inte funderat på. Ett trerums-hotell till några finkar bakom växthuset, duger gott tillsvidare.

/Catarina

Inga kommentarer: