lördag 15 januari 2011

A o T

I nya Allt om trädgård som damp ner i brevlådan i veckan finns trendspaning inför 2011. Med bestörtning läser jag "Det känns rätt med tallar". Vårt stora fula tallåbäke känns inte rätt, det kan jag lova! Barrar som tusan, gör jorden kompakt, näringsfattig och obrukbar samt skuggar hela baksidan hälften av dagen. Nej, jag kan helt enkelt inte ta in den trenden.

Däremot finns andra trender som träffar en rakt i hjärteroten. Tänk att få sitta i denna rottinggungstol på en veranda i kvällssol med en god bok och läskande dryck. Vore inte det värsta drömgunget? Jag gillar också den så kallade nördtrenden, den som handlar om kunskap och fördjupning. Det är ju helt sant att ju mer man kan inom ett område, desto lättare är det att intresset ökar. Jag ska läsa på mer om grönsaksodling, att utöka grönsakslandet är ett av mina mål i år. Grönsaksodling är också en trend 2011 och den hänger jag på! Andra trender jag gillar är att skapa rum i trädgårdsrummet, växter som odlas för doftens skull och för att de lockar insekter och fjärilar samt vintagetrenden och att mycket med grundtanken att odla sin trädgård handlar om njutning och sinnesro.
/Catarina

Inga kommentarer: