torsdag 26 juni 2008

Trädgårdsböcker


På nattduksbordet ligger en trave trädgårdsböcker.

Lästips är Kråke Lithanders fina bok om "Äpplen". Den ger en längtan till sensommaren, ja nästan till hösten. Man kan riktigt känna den friska höstluften i bilderna.
Boken med den längsta titeln; "Trädgårdens praktfulla primadonnor och stolta statister" innehåller många av mina favoritväxter och dessutom uppdelade systematiskt på olika sätt t ex i färg, höjder och lägen.
"Kål och krasse" - en oslagbar favorit då det gäller grönsaksodling. Här finns massor med inspiration både för det lilla och stora trädgårdslandet.
Sanna Töringes bok "Drömmen om en trädgård" innehåller det titeln skvallrar om. Alla med egen trädgård har väl drömmar!? Extra plus till hennes fantastiska orangeri.
Jag köpte "Gabriellas trädgård" förra året och har sedan dess läst den massor med gånger. Här finner jag lite av sinnebilden jag själv har för min egen trädgård. Vilket ljus och vilken härlig stämning hela hennes trädgård sjuder av!
/Catarina


1 kommentar:

Mia sa...

Vad härligt med en London-tripp i sommar, själv ska jag liite längre bort. Kika in nästa vecka så får du ni se vart!
Mitt första besök härinne, jisses vad inspirerad man blir!

Kram Mia