fredag 29 juli 2011

Röj på framsidan

Hemkommen från semester finns massor att göra i trädgården. Jag har ju varit frånvarande nästan fyra veckor. Några snälla grannar har vattnat i mitt växthus, men i övrigt är trädgården orörd. Det innebär förstås att en del växter på tok tagit över, medan andra torkat bort. Idag började jag med framsidan. I mina krukor på framsidan rensade jag ur det som dött och fyllde bland annat på med en kärleksört jag grävt upp ur framsideplanteringen.

I framsideplanteringen har jag flera plantor med kärleksört, men de blir hela tiden uppätna av rådjur, så jag har tänkt byta ut dem. Plantan jag grävde upp idag fick jag dela, så att det räckte till två krukor. I hålet i planteringen satte jag en vit hortensia, som jag fick på skolavslutningen. Den har stått i badkaret de senaste fyra veckorna.
Sedan rensade jag ogräs, lite i planteringen, men mest utanför staketet i gruset och mellan plattorna. Schersminbusken var väldigt risig och jag beskar den rejält. Egentligen ska väl schersminer beskäras på våren, men nu blev det av i alla fall. En liten urklippning av häcken hann jag också med.

Om vädret tillåter i morgon, ska jag handla gödsel och börja den andra odlingssäsongen i grönsaksträdgården. Det ser jag fram emot!
/Catarina

Inga kommentarer: