måndag 6 juni 2011

Grönsaker

Nu hoppas jag att järnnätterna uteblir, för jag har planterat ut de flesta växterna som stått i små krukor i växthuset. Det har blivit för varmt helt enkelt och plantorna har växt sig så stora att en omplantering var ett måste. Utanför My edible garden(eller hundgården, som F kallar den!) har jag fyllt på med jord i planteringen Ryggskotten grävde. Där finns nu sommarblommor som t ex rosenskära, blomstertobak, krasse och lejongap. Egentligen säger visionen att det ska bli en plantering med en pionhäck, men jag tänker att det kan komma lite allt eftersom. Det är ju roligare att det blommar där redan i år, så kan jag läsa in mig på pionsorter jag absolut måste köpa.

Inne bland grönsakerna har jag planterat ut majsen, några squash och fler krukor med luktärtor. De sistnämnda kan man inte få för många av. Jag har Anne Hathaways Cottage på näthinnan och där fanns ju en hel gång av skönheterna. Rabarbern växer, men jag ska inte skörda. Mr Taylor på Trädgårdsfredag har en teori om att man inte ska skörda rabarbern under de tre första åren, för att den ska ha en chans att växa sig stor. Då ligger min rabarber risigt till. Visst kan man ta igen de där tre åren, några år för sent?

I växthuset har jag bundit upp gurkorna och möblerat om så att tomaterna får mer utrymme. Bland de ätbara godsakerna plockar jag sallat varje dag och har också gallrat späda rädisor. Det är en fröjd att plocka primörer i trädgården, vilka sedan hamnar på middagsbordet.

Det halvdöda olivträdet har åter fått liv, efter det att jag bryskt kapade av kronan och började odla på en ny. Nu får också det flytta ut från det varma växthuset. En skyddad tillvaro i grönsaksträdgården hoppas jag behagar.

Nationaldagen till ära, har vi mest njutit av det fina vädret. En båttur till Marinan, där familjen R bjöd på trevligt sällskap och där en utsökt brunch kittlade våra smaklökar. Barnen badade så det räckte för hela veckan!
I veckan är det också skolavslutning och det, det är sommar det!
/Catarina

Inga kommentarer: