fredag 3 juni 2011

Vårprakt i gömda rum

Förra veckan fick jag äntligen tid att göra ett besök i Drottningholms slottspark. För att fira anläggningens 20 år som världsarv hade en speciell vårlöksplantering anlagts. Tyvärr hade det varma vårvädret gjort att många av blommorna sett sin bästa tid men trots det var det en härlig upplevelse att gå runt labyrinternas alla gångar och upptäcka hemliga planteringar lite var stans. Hoppas att lökarna får vara kvar till nästa år, då kommer jag att se till att få uppleva dem i all sin prakt!

Slottet i all sin prakt. Trots det fina vädret var det inte så mycket folk i parken.


I barockträdgården var buxbomshäckarna nyklippta.


Parkens fontäner är verkligen vackra.


Väl framme vid labyrinterna hade jag nått målet för min promenad


Labyrinternas vindlande gångar är häftiga och är populära, inte minst bland alla besökande skolklasser.


Inne mellan häckarna var massor av tulpaner, penséer, kejsarkronor, hyacinter och andra lökväxter planterade. Vackert!


Min favoritplantering i röda toner.


Vackra, nästan svarta tulpaner

/Anna

Inga kommentarer: