söndag 11 oktober 2009

Höststädning i trädgården

Idag har vi varit ute en rejäl stund, trots mulet väder, och höststädat lite i trädgården.
Röda och glansiga kaprifolbär lyser som stopplyktor i bladverket. Bären är giftiga, så de får pryda sin plats tills de ramlar av.

Ett gult täcke av risiga tallbarr bäddar in gräsmattan på baksidan. Jag var bara tvungen att ta några ilskna tag med räfsan, fastän lövträden inte tappat alla sina löv ännu. Ser ni högen? Förstår ni hur mycket barr det egentligen rör sig om?

Jag klippte av några slingriga rankor av den hysteriska humlen och band ihop en enkel krans. Idag får ballongerna lämna plats för humlekransen på ytterdörren!

En urrensning av växter och krukor i växthuset hann jag också med. Vinet börjar gulna och tappar nog snart sina blad.

Nu har cyklar och trädgårdsmöbler fått flytta in i boden för vintervila. Ses igen i vårljuset!
//Catarina

1 kommentar:

Marathonmorsan sa...

Gud va ni är duktiga med er tomt! Senast jag gjorde något med min var nog i början av augusti. Vissa är väl kanske inga husmänniskor trots att man bor i ett.....
Kram
Syrran