onsdag 30 juni 2010

Allsångspremiär

Igår var det första allsångskvällen på Skansen för denna sommar. F, L och jag träffades i stan, strosade en stund och åt sedan utsökt laxmiddag på Strandbryggan (fd. Tvillingarna). Därefter promenareade vi vidare ut på Djurgården.

Utanför Skansenentrén ringlade köer långa, men det gick relativt snabbt att komma in. Väl inne var inte trängseln påtaglig alls, trots folkhavet framför stora scenen. Vi hade obeskrivlig tur då vi flankerade runt bland sittplatserna, som givetvis allihop var upptagna sedan länge. En äldre dam och en yngre kvinna var plötsligt ensamma på sin bänk och vips hade vi hittat utmärkta platser för oss alla tre. Vi var ungefär en timme tidiga, men L spenderade tiden med att skriva meddelanden på baksidan av gamla kvitton samt smaska i sig både glass och bulle.
Kameran hade jag lämnat hemma, då en lång promenad på stan innebär så lätt packning som möjligt; en kofta till L och en till mig prioriterades, men med F:s mobilkamera kunde jag iallafall trycka av några bilder. Det märks dock ganska stor skillnad på kvalité. Motljusbilden har jag ändå labbat med i PS för att kunna se något överhuvudtaget!

Allsången blev förstås en fest. Lundin var i sitt esse och stjärnor som The Ark, Carola och Anna Bergendahl förgyllde den ljumma sommarkvällen. Vi sjöng våra strupar hesa, både i allsången och i hyllningspotpurriet till Robban Broberg som i dagarna blir 70 år. En flyguppvisning i sann bröllopsanda satte pricken över i:et. F och jag frågade, som så många gånger förr, varför man inte tar del av Stockholmsevenemangen lite oftare när det är så nära?
Summa kardimumma: En väldigt trevlig kväll på stan, som vi gärna gör i repris!
//Catarina

1 kommentar:

Marathonmorsan sa...

Gud så mysigt det låter!
Vi är lika dåliga vi på att utnyttja vår egen fina stad. Nej, man semestrar hellre på andra sidan jordklotet trots att Stockholm är en av världens vackraste städer. Lite konstigt faktiskt!
Själv var jag på en tur med en Cinderella båt denna kväll och skärgården är, liksom Stockholm, verkligen fantastisk!
Ha en skön resa till Norrland så ses vi snart på landet!
Hälsa alla!
Kram