onsdag 17 juni 2009

Betongalster

På Ryggskottens senaste träff hade vi en liten "work-shop" i betonggjutning. Sedan dess har vädret varit uselt och allas alster har stått orörda nere vid min bod. Häromdagen när solen tittade fram var det dags att se slutresultatet. Att gjuta betongalster är inte särskilt svårt. Det behövs lite styrka (framför allt till att få hem betongsäckarna från affären), en bra skruvdragare, en gjuthink, en rulle (själva vispen), betong och lite vatten. Beroende på vad man vill göra behövs också någon typ av form, alternativt blad. Vi satsade på fat, fågelbad, klot, flaskor och ljusstakar denna gång. Gott sällskap är också bra att ha, för att göra själva gjutningen ännu trevligare!
Här gjuts rabarberbladsfat och klot (i bollarna). Till faten kan man använda grusunderlaget till att forma en liten kulle, så att man får ett önskat djup. Det är klokt med någon form av skyddsunderlag mellan blad och grus, vi körde med en gammal fiberduk. För att få blad och former att lossna lättare då allt är klart, bör man smörja in dem i olja innan man sätter igång.

Mitt rabarberfat!

Ett litet fågelbad i skuggan av nepetan är aldrig fel!
//Catarina

5 kommentarer:

Marathonmorsan sa...

Glad Midsommar!
Kram Syrran

Anonym sa...

Nu bara måste jag prova att gjuta något till trädgården i betong.

Glad midsommar önskar Sonja

Anonym sa...

Hade nästan glömt bort vad vi gjorde! När vill du att jag kommer och hämtar mitt blad, mina tre ljusstakar och TUFF-fatet?

Miss Nöjd sa...

Hur gör man för att blogga dit rätt namn då? Jag blir så "Ann-onym"

Trädgårdstomtarna sa...

Kom när du vill, Miss nöjd! Om jag inte är hemma står sakerna kvar nere vid boden.
Catarina