fredag 26 december 2008

Omorganiserad bokhylla

Det är väl ingen nyhet kanske att jag gillar system och strukturer. På jobbet blir jag lite "trackad" för det lite nu och då, fast bara med en ton som är rå men hjärtlig! Att vi driver lite med varandras svagheter tyder ju bara på att det är ett tryggt klimat, annars skulle man ju inte våga... Två dagar innan jul såg min bokhylla ut så här. Jag sorterar mina böcker efter färg, dels för att helhetsintrycket blir snyggare, men också för att jag faktiskt kommer ihåg och minns mycket visuellt. Boktitlar minns jag ofta genom att se framför mig hur omslaget ser ut. Vidare har t ex alla ämnen i skolan en speciell färg. Det kanske låter helknäppt, men alla har vi våra egna knep hur vi lagrar och sorterar minnen och information. Vi har fler bokhyllor i huset, men denna i vardagsrummet innehåller nästan bara skönlitteratur. Inför jul går jag loss på lite noggrannare städning, så att damma och snygga upp lite i bokhyllan kändes nödvändigt.

Efter städningen blev det så här. Jag har gjort lite justeringar i min färgsortering. En annan blogg jag brukar läsa skrivs av en fantastisk organisatör som dessutom i arbetslivet är dekoratör. Hon har gett tips om att sortera mörka färger längst ner mot golvet och ljusare färger upptill, för att känslan inte ska bli att hyllan "tippar över" ovanifrån. Ja, ni hör, den här damen är hästlängder värre än jag vad gäller system och ordningsstruktur!! Jag provade alltså tipset från Benita!

Blåa, kallare färger tar plats längre ner mot avdelningen med de svarta....

.... medan ljusare och varmare färger ryms längre upp mot taket i hyllan.
//Catarina

3 kommentarer:

Ilona sa...

Hej! Vi är nog fler än vi tror som är strukturfreaks! Välkommen i klubben!

Ilona

Anonym sa...

Nu har jag äntligen läst ikapp några dagar, och va fint det blev både i bokhyllan och er nya TV-bank! Man bahöver faktiskt inte alltid hitta färdiga saker att köpa. Är man lite händiga som du och F är så blir det mycket bättre! Tack själv för Julafton; jag tyckte vi ahde en riktigt trevlig kväll, avspänt och bra. Vet dock inte om leoparden går ner i en brevlåda....
Kram
Syrran

Anonym sa...

Spännande hur Du sorterar upp Dina böcker. Jag själv ställer nog in böcker efter sort tex romaner, nya, å ett ställe, fackliteratur på ett annat, uppslagsböcker på ett tredje,lexikon, presentböcker, kurslitteratur osv...